Skip til primært indhold

Værdigrundlag

Læs om Hospice Fyns værdier, og hvordan de indarbejdes i møderne mellem individet, personalet, beboeren og de pårørende.

Bestyrelsens succeskriterier sætter rammerne for værdigrundlag

Hospice Fyns bestyrelse har nedsat tre succeskriterier, som er centrale elementer i opbygningen af vores værdigrundlag.

  • Beboere og pårørende skal opleve opholdet, omsorgen, plejen og behandlingen på Hospice Fyn som værdig og af højeste faglige og medmenneskelige kvalitet.
  • Personale og medarbejdere skal opleve Hospice Fyn som en udviklende arbejdsplads, hvor en fælles indsats fører til fremragende resultater af det daglige arbejde.
  • Bestyrelsen og øvrige samarbejdspartnere – skal opleve et velfungerende samarbejde med ledelsen og samtlige medarbejdere, samt en pålidelig drift, hvor indgåede aftaler om kvalitet og økonomi overholdes.

Vores tre "møder"

Vores værdigrundlag skinner igennem i samtlige af vores interaktioner - om det er mødet med det enkelte menneske, mødet med beboer og pårørende eller i mødet mellem medarbejdere og personale.

Mødet – med det andet menneske

I mødet med andre mennesker ønsker vi, at hver enkelt skal føle sig værdifuld og respekteret.

I mødet med andre mennesker ønsker vi, at forholde os til virkeligheden, som kan opleves forskelligt.

Det gør vi ved at:

  • ”Vi ser på mennesket” – alle mennesker er værdifulde,
  • Erkende at mennesker er mennesker uanset forskellighed, og at ”Vi er i orden, som vi er”,
  • Møde den enkelte, hvor han/hun er og på den enkeltes præmisser,
  • Respektere forskellighed,
  • Vide, at vi oplever forskelligt,
  • ”Turde stå til rådighed – og tale følelser”,
  • Have mulighed for at vælge – lov til at vælge – respekt om det, vi vælger og at sige sin mening,
  • Overholde det, vi lover,
  • Gøre op – erkende, hvad der er betydningsfuldt og bruge kræfterne på det,
  • Bygge på livserfaring og menneskekundskab,
  • Have overskud til at give andre omsorg,
  • Imødekomme behov for nærvær,
  • Være troværdige,
  • Være til stede, lytte til hinanden og være lydhøre,
  • Give frihed,
  • Være målrettet og oprigtig – udvise stor faglig kompetence,
  • Bevare jordnærheden sammen med professionalismen,
  • Vise trofasthed, tolerance og anerkendelse,
  • Mærke, at man er accepteret og holdt af
  • Huske at sige tak,
  • Skabe rum til alle,
  • Være opmærksomme på de fysiske omgivelser og bruge dem i sanseoplevelser.

Mødet – med beboer og pårørende

Vi ønsker, at beboere og pårørende får en positiv oplevelse på Hospice Fyn.

Vi ønsker, at beboere og pårørende oplever husets ”imødekommenhed” og bliver mødt, der hvor han/hun er.

Vi ønsker at møde beboere og pårørende som de mennesker de er med deres fortællinger og lade dem være vores nærmeste rådgivere.

Det gør vi ved at:

  • Skabe en god og tryg modtagelse, som er planlagt og prioriteret,
  • Respektere beboerens og pårørendes ønsker og valg,
  • Handle ud fra den konkrete situation, som beboeren og pårørende befinder sig i,
  • Støtte op om familiesammenhold og venskaber ud fra beboerens ønsker og behov,
  • Være opmærksom på generationernes betydning for hinanden,
  • Huske betydningen af at sanse – ”at blive rørt indeni og udenpå”,
  • Anvende husets faciliteter til gode oplevelser

Mødet – mellem personale

Vi vil sikre trivsel, tryghed, nærvær og omsorg for den enkelte og gruppen og derved tværfagligt ophøje det faglige niveau og gøre brug af hinandens ressourcer.

Vi ønsker at støtte hinanden i at få svære situationer/oplevelser bearbejdet og medvirke til at opretholde den enkeltes balance.

Det gør vi ved at:

  • Værdsætte og anerkende hver enkelt fagligt såvel som personligt,
  • Respektere og være loyale overfor den enkeltes vurdering,
  • Være åben og ærlig og give konstruktiv kritik,
  • Huske, at det er legalt at være magtesløs og sige fra,
  • ”Vide hvad man ikke ved” og kunne sige det
  • Have dialog med hinanden,
  • Vise respekt ved at tale pænt til og om hinanden,
  • Have opmærksomhed på det nonverbale sprog,
  • Bruge hinanden og hinandens kundskaber,
  • Være loyale overfor beslutninger,
  • Vise omsorg for hinanden i hverdagen – i situationer med beboere og i samarbejdsrelationer,
  • Etablere små faste refleksionsgrupper,
  • Medinddrage hele personalet i fællesskab og samarbejde,
  • Gennemføre sociale arrangementer,
  • Tro på hinanden, når vi uddelegerer arbejdsopgaver.

Atmosfære

Vi ønsker at skabe en atmosfære med ro, tillid, tryghed, respekt og nærvær og muligheden for at leve og have oplevelser livet ud.

Det gør vi ved at:

  • Være opmærksomme på hinanden, og på hvad der sker i huset,
  • Atmosfære, og smil er afgørende,
  • Vigtigheden af ro, være sig selv – tid til eftertanke,
  • Synge, spille og lytte til musik i hverdagen – skabe fællesoplevelser,
  • Skabe en følelse af, at man hører til – at blive set og hørt,
  • Opbygge og bevare traditioner – skabe sammen – hygge sammen,
  • Skabe et ”Glædeligt fællesskab” – se glæden hos andre,
  • Vise glæde og humor – en sund latter styrker,
  • Anvende kreativitet og opbygge anerkendende forhold,
  • Vende det negative til det positive – støtte og hjælpe hinanden,
  • Skabe alternative oplevelser (historie – ”søndagsture”),
  • Møde til tiden og gå til tiden,
  • Bruge vores ordenssans,
  • Gå hjem med følelsen af, at her har jeg gjort et godt stykke arbejde.

Miljø - personaleudvikling, læring og trivsel

Vi ønsker, at personalet blomstrer. Det er vigtigt at ”gro” fagligt og menneskeligt og derved fastholde engagement og arbejdsglæde hos personalet.

Vi ønsker at skabe en arbejdsplads og et miljø med ”rum” til kontinuerlig læring, uddannelse og udvikling.

Det gør vi ved at:

  • Sikre gensidig kendskab til personalets kompetence,
  • Uddelegere arbejdsopgaver herefter og bruge hinandens kompetencer,
  • Skabe opmærksomhed og vise omsorg ved at indbygge refleksion i dagligdagen, individuelt og indbyrdes,
  • Skabe mulighed for fordybelse – ”At være i nuet i stedet for i fremtiden. At filosofere over etik, æstetik
  • Være sig selv – få selvindsigt”,
  • Inspirere hinanden – ”Skabe et flow af læring i form af inspiration og udvikling”,
  • Læse og formidle relevant litteratur,
  • Synliggøre personlig viden samt delagtiggøre kolleger i alle vagter med vidensdeling,
  • Vide, at faglighed omfatter medmenneskelighed – kommunikation – observation,
  • Prioritere intern fælles undervisning og samtidig bevare en kontakt udadtil gennem eksterne kurser og kongresser,
  • Etablere kliniske interessegrupper,
  • Planlægge og deltage i sociale arrangementer,
  • Supervisere hinanden.

Ledelse

Vi ønsker en synlig og ansvarsfuld ledelse, som er åben, kommunikerende og danner grobund for et sundt og udviklende miljø.

Det gør vi ved at:

  • Ledelsen er opmærksom på, eller bliver gjort opmærksom på personalets trivsel,
  • Vise gensidig tillid – være en del af hinandens verden,
  • Vægte information og en åben dialog i det daglige samspil,
  • Lytte til argumenter – turde ændre kurs,
  • Synliggøre ledernes ressourcer,
  • Lederen står bag – også ved fejl,
  • Rumme personalets tanker, følelser og ideer,
  • Sikre, at regler og aftaler vedrørende arbejdsforhold overholdes,
  • Sikre, at budget og krav til drift overholdes i dagligdagen,
  • Skabe grobund for et godt og konstruktivt samarbejde med bestyrelse og eksterne samarbejdsrelationer.
APPFWU02V